Under året kommer Stiftelsen IMIT att initiera ett flertal satsningar på digitalisering och AI. Förhoppningen är att detta ska resultera i åtskilliga projekt med industri och näringsliv. Ett sådant exempel är den företagsfinansierade forskarskolan som har tre inriktningar på Management of Digitalization: (1) Nya affärsmodeller – i form av vad som krävs för att erbjuda varor och tjänster med nytt digitalt innehåll och hur verksamheten tjänar pengar på digitalisering. (2) Ledning och strategi – hur företag driver den mycket mångfacetterade förändringsprocess och kompetensutveckling som behövs för en digital omvandling. (3) Företagets förändrade relationer med omvärlden – t ex leverantörer, kunder och samarbetspartners om hur data får och kan användas och delas. Forskarskolan pågår sedan ett år och nya antagningar planeras under året.
Årets första nummer av tidskriften bjuder på fyra artiklar som på lite olika sätt tangerar innovation. Den första av David Anderson, Marianne Dahlén, Bengt Domeij & Fredrik Tell som menar att företag har mycket att vinna på att bli mer proaktiva och bevaka sin IP på ett bredare plan för att ge full effekt. Hur effektiv processen för upprätthållande av IP är, kan ha betydande effekter på incitamenten att investera i FoU och andra viktiga aktiviteter. Inget system för IP är perfekt och det finns därför utrymme för att beslut av de institutioner som beviljar äganderätten upplevs som felaktiga. En viktig fråga är i vilken utsträckning företag väljer att försvara sin IP genom att överklaga beslut från myndigheter.
Den andra artikeln är skriven av Magnus Persson, Siri Jagstedt & Peter Magnusson och handlar om tjänstefiering i produktfokuserade företag. Författarna menar att traditionellt produktfokuserade företag strävar efter att öka sin lönsamhet genom att utveckla integrerade tjänstelösningar. Men det är inte alltid som ett ökat tjänstefokus blir så framgångsrikt som det är tänkt och det finns flera organisatoriska utmaningar som måste hanteras. En sådan är att tänka tjänster redan under tiden som produkten utvecklas. Likaså är det viktigt att komma närmare kunderna för att förstå hur nya teknikbaserade tjänster kan bidra till att lösa specifika behov.
I den tredje artikeln har Alexandre Sukhov i en nyligen försvarad doktorsavhandling intresserats för utvärdering av idéer. Han menar att organisationer ofta är på jakt efter nya idéer till sina produkter och tjänster, men att det är oklart vilka idéer som är bra och vad som händer under idéernas utvärdering. Enligt Sukhov är det inte enbart bedömningen som sker under idéutvärderingen, utan även förädlingen av idéer som har kritisk påverkan på eventuell framgång. Genom att tydliggöra problemet som idén adresserar, förklara betydelsen av problemet samt föreslå en lösning, gynnas helhetsbedömningen.
Avslutningsvis skriver Daniel Tolstoy, Emilia Rovira Nordman, Sara Melén Hånell & Erik Wetter om internationalisering av svenska techbolag som verkar på nischmarknader för att överleva. I artikeln beskrivs ett ramverk bestående av tre faktorer som spelar in vid affärsetableringar på utländska marknader; (1) organisationsfaktorer, (2) lokaliseringsfaktorer, och (3) internationaliseringsfaktorer. Genom att använda det här ramverket kan tech-företag få vägledning för att förstå sina internationaliseringsmöjligheter ännu bättre.