Under året har Stiftelsen IMIT initierat ett flertal satsningar på digitalisering som resulterat i åtskilliga projekt med industri och näringsliv. I detta sammanhang är det också värt att nämna den företagsfinansierade forskarskolan som har tre inriktningar på Management of Digitalization: (1) Nya affärsmodeller – i form av vad som krävs för att erbjuda varor och tjänster med nytt digitalt innehåll och hur verksamheten tjänar pengar på digitalisering. (2) Ledning och strategi – hur företag driver den mycket mångfacetterade förändringsprocess och kompetens¬utveckling som behövs för en digital omvandling. (3) Företagets förändrade relationer med omvärlden – t ex leverantörer, kunder och samarbetspartners om hur data får och kan användas och delas. Forskarskolan startade i augusti 2018 och nya antagningar planeras även för kommande år. Varmt välkommen att ta kontakt med mig om detta låter intressant för dig och din verksamhet.
Liksom tidigare nummer består tidskriften den här gången av fyra olika artiklar. Den första är författad av Tobias Fredberg och Johanna Envall Pregmark som menar att förändring ibland behöver bygga på en kris eller en ”sense of urgency” är välspridd och välmotiverad. Men i många fall måste vi också tänka utanför boxen. Forskning visar dock att vår innovativa förmåga reduceras i situationer där vi stressas. Istället för att leta efter nya lösningar försöker vi undvika att göra fel. Vi blir prevention focused istället för promotion focused. Detta har stora konsekvenser för vår (o)förmåga att driva innovation i etablerade strukturer. Genom forskning tillsammans med ett antal stora organisationer, har vi testat sätt att skapa promotion focus i situationer som annars borde ha lett till prevention focus. Artikeln beskriver handlingssätt för att lyckas med detta.
I en andra artikel skriver Henrik Berglund om entreprenörer som designar produkter och affärer under enorm osäkerhet. Merparten av entreprenörskapsforskningen säger mycket lite om hur det här går till i praktiken. Baserat på forskning med över 100 svenska startups, konceptualiseras entreprenörskap som en form av artefaktcentrerad design och föreslår två designmetoder som ytterligare klargör vad detta innebär i praktiken och diskuterar konsekvenser för organisationer som stöder startups.
I artikel tre har Camilla Niss, Lars Bengtsson, Robin von Haartman, Maria Barreiro-Gen och Afnan Zafar intresserats för att leverantörer som bidrar till sina kunders innovation – innovativa leverantörer – har en viktig roll i öppna innovationsprocesser. Samtidigt ställer digitalisering av industrin ökade krav på leverantörerna. Innovativa leverantörer har en större förmåga att införliva (assimilera) extern kunskap och också en högre digital förmåga. Dessa förmågor har i sin tur en stark koppling till deras innovationsförmåga.
Den avslutande artikeln har författats av Alexandre Sukhov och Johan Netz som inriktas på att den initiala idéutvärderingen av framtida innovationer är grunden till allt innovationsarbete. Att lyckas här kommer att påverka utkomsten av de möjliga innovationsprojekt som initieras efter utvärderingen av de ”råa idéembryona”. I denna artikel presenterar författarna en publicerad studie om hur experters tankeprocesser ser ut när de identifierar idéer som bra eller dåliga. Med denna kunskap kan de visa att expertutvärderare kan spela en viktigare roll än vad vi tidigare vetat. Deras kunskap kan genom ett generativt idéutvärderingsförfarande förbättra grunden för en organisations framtida innovationsprojekt.