Under de senaste åren har Stiftelsen IMIT initierat ett flertal satsningar på digitalisering vilket resulterat i åtskilliga projekt med industri och näringsliv. I detta sammanhang är det också värt att nämna den företagsfinansierade forskarskolan som har tre inriktningar på Management of Digitalization: (1) Nya affärsmodeller – i form av vad som krävs för att erbjuda varor och tjänster med nytt digitalt innehåll och hur verksamheten tjänar pengar på digitalisering. (2) Ledning och strategi – hur företag driver den mycket mångfacetterade förändringsprocess och kompetensutveckling som behövs för en digital omvandling. (3) Företagets förändrade relationer med omvärlden – t.ex. leverantörer, kunder och samarbetspartners om hur data får och kan användas och delas.
Den första artikeln handlar om innovationspsykologi som är ett forskningsområde som kopplar ihop människans psykologi med organisationens strävan efter att öka sin förmåga till innovation. Här ingår ledarskap över kreativa processer, gruppsammansättning och -dynamik, motivation, kultur, problemlösning, beslutsfattande och naturligtvis kreativitet, som är fokus för den här artikeln. Det viktiga du bör ta med dig om kreativitet är att du redan har förmågan. Däremot är det inte lönt att förlita sig på att snilleblixten ska slå ner från klar himmel. Snilleblixtar är inga lottovinster och de är lika lite värda att vänta på. Bakom varje nobelpris ligger djup kunskap, långvarigt fokus på uppgiften, enträget arbete, stor uthållighet och stora uppoffringar.
I den andra artikeln får vi se hur ledande industriföretag i allt större utsträckning skapar ekosystem kring digitala plattformar för att stödja övergången till att erbjuda övervakning till optimering och slutligen autonoma plattformstjänster. Den här artikeln tar upp den evolutionära dynamiken som krävs för att göra denna övergång, från egenutvecklad in-house plattformsutveckling till öppen industriell plattforms ekosystemutveckling. Dessutom visar författarna hur plattformar utvecklas för att gradvis expandera “värdeutrymmet” eller potentiellt värdeskapande från plattformen genom progressiva faser av produktplattform, leveranskedjeplattform och plattformsekosystem.
Artikel nummer tre handlar om att företagens investeringar i användningen av maskininlärningsteknik bör syfta till att aktivera datanätverkseffekter. Dessa effekter kan skapa en stor inträdesbarriär genom att låsa in användare och stänga ute konkurrenter. Till skillnad från storleksbaserade nätverkseffekter handlar datanätverkseffekter om omfattningen av maskininlärning från ett nätverk av tjänstanvändare, vilket genererar större värde för varje användare eftersom tjänsten är anpassad efter varje användares krav.
Den avslutande artikeln visar att hållbart marknadsskapande handlar om radikala systemförändringar. Sådant marknadsskapande sker i form av interaktiva processer. Artikeln beskriver marknadsskapande processer och redogör för de förmågor som aktörer använder när de deltar i och påverkar dessa processer. Vidare gör artikeln en distinktion mellan förkommersiella och kommersiella demonstrationer och förklarar hur dessa demonstrationer kan bidra till ett hållbart marknadsskapande.