Under det här året fortsätter Stiftelsen IMIT satsningen på digitalisering vilket utmynnar i flera projekt med industri och näringsliv. Särskilt nämnvärt är satsningen på den företagsfinansierade forskarskolan med tre inriktningar på Management of Digitalization: (1) nya affärsmodeller, i form av vad som krävs för att erbjuda varor och tjänster med nytt digitalt innehåll och hur verksamheten tjänar pengar på digitalisering. Det andra (2) berör ledning och strategi; hur företag driver den mycket mångfacetterade förändringsprocess och kompetensutveckling som behövs för en digital omvandling. Det tredje (3) fördjupar frågor kring företagets relationer med omvärlden. Till exempel med leverantörer, kunder och samarbetspartners om hur data får och kan användas och delas.
Den första artikeln beskriver den forskarskola som Stiftelsen IMIT i nära samarbete med Ericsson och Scania startar i augusti. En satsning som i nuläget involverar Handelshögskolan i Stockholm och Chalmers tekniska högskola. Målet med utbildningen är att akademi och industri ska jobba närmare tillsammans för att skapa gemensamma värden från de möjligheter och utmaningar som digitalisering innebär. Särskilt fokus riktas på områden som avser ”management of digitalization” vilket inbegriper frågor som innovation, ledning, organisering och affärsmodeller. Till forskarskolan kan även andra företag ansluta för att utveckla och utbyta kunskap.
Den andra artikeln baseras på en nyligen publicerad Vinnova-rapport som identifierar utmaningar och möjligheter med digitalisering där författarna Björkdahl och Wallin tar fram rekommendationer och förslag på åtgärder som kan öka Sveriges innovations- och konkurrenskraft på digitaliseringsområdet. En viktig slutsats är att vi måste få ett större fokus på affärs- och organisationsfrågor för att lyckas med digitalisering. Samtidigt som den digitala utvecklingen är det största hotet för många av dagens företag och affärer framhålls att det finns en
stor potential genom att förbättra dagens affär, dess styrning och organisering. Att börja utveckla affären, inte bara tekniken och den interna effektiviteten, ser författarna som kritiskt och brådskande.
Den tredje artikeln är skriven av Kronblad som menar att digitalisering innebär stora förändringar för juristbranschen som på grund av sina specifika karaktärsdrag tidigare varit skyddad från yttre förändringstryck. Med digitaliseringen ändras detta och dominerande affärsmodeller och organisationsstrukturer utmanas i grunden. Med digital teknologi kan juridik produceras och säljas på nya sätt vilket innebär nytt värde i form av högre kvalitet och en effektivare produktion. Utmaningen för branschens aktörer ligger i att skapa nya affärsmodeller som möjliggör en digital omställning och som fångar de värden som digitaliseringen medför.
Avslutningsvis skriver Holgersson och Granstrand om hur IP-strategi påverkar och påverkas av digitalisering. Digitaliseringen är tätt kopplad till teknologisk konvergens, vilket leder till nya gränsytor mellan olika företag och teknologier som måste hanteras. Det leder också till nya former av IP, såsom data, vilka är centrala för många affärsmodeller. Utmaningarna är många, men med rätt IP-strategi kan företag gå stärkta ur digitaliseringen.
Trevlig läsning och välkommen att ta direkt kontakt med forskarna!