Förändring och digital transformation sammanfattar till stor del årets andra nummer av tidskriften. Dessa områden ligger också väl i linje med den företagsfinansierade forskarskola där fem doktorander studerar olika aspekter på ledning och organisering av digital förändring. Den forskning som görs kan relateras till tre områden: (1) Nya affärsmodeller – i form av vad som krävs för att erbjuda varor och tjänster med ett nytt digitalt innehåll och hur verksamheten tjänar pengar på digitalisering. (2) Ledning och strategi – hur företag driver den mycket mångfacetterade förändringsprocess och kompetensutveckling som behövs för en digital omvandling. (3) Företagets förändrade relationer med omvärlden – t ex leverantörer, kunder och samarbetspartners om hur data får och kan användas och delas.
Den första artikeln handlar om framgångsrika digitala produktservicesystem som kan underlätta värdetillväxt och affärsmodellinnovation. Men etablerade operatörer kan möta ett antal tekniska, ledningsmässiga och organisatoriska utmaningar som behöver hanteras för att kunna dra full nytta av en sådan digital transformation. Forskaren menar också att det är avgörande att fokusera på själva erbjudandet som kan generera ett värde för att undvika en tjänsteparadox. Nya operatörer uppmanas att låta företagsentreprenörer experimentera med både teknik och affärsmodeller för att bygga kunskap, och som input till en delad digital produkt-tjänstplattform som, när den anpassas till organisatoriska uppdateringar, kan bli en grund för flera nya affärsmodeller som kommer att komplettera befintliga.
Den andra artikeln inriktas på en vägledande ISO-standard för innovationsledningssystem (ISO 56002) som publicerades 2019. Den här artikeln delar insikter från fallstudier bland annat på organisationer som uttalat har implementerat den här standarden. Insikterna relaterar både till utformning och implementering av innovationsledningssystem. Vidare delas också erfarenheter från att ha använt det standardbaserade ramverket som analytiskt perspektiv även på andra organisationers systematiska innovationsarbete.
Artikel tre handlar om digitalisering som en viktig möjliggörare för att åstadkomma mer avancerade tjänster. I ett nyligen genomfört nordiskt projekt har forskare bland annat studerat aktuella utmaningar och framtida riktningar för den nordiska tillverkningsindustrin i deras digitala tjänsteutveckling. Artikeln identifierar lärdomar och konsekvenser för den här typen av ledarskap.
I den fjärde artikeln riktas fokus på industrier och samhällen runt om i världen som strävar efter att minska koldioxidutsläpp, energianvändning och överkonsumtion av materialresurser. För att uppnå sådana mål krävs mer tvärvetenskapliga metoder som samskapande för att tackla innovation för hållbar utveckling. En nyligen publicerad doktorsavhandling belyser varför och hur hållbarhetsdrivna innovationer kan utformas och utvecklas genom samskapande.