Förändring och innovation sammanfattar till stor del den förändring som föranletts av pandemin, då verksamheter inom alla segment tagit ett stort språng mot ökad digitalisering. Detta område ligger också väl i linje med den företagsfinansierade forskarskola där fyra doktorander studerar olika aspekter på ledning och organisering av digital förändring. Forskning som kan relateras till tre områden: (1) Nya affärsmodeller – i form av vad som krävs för att erbjuda varor och tjänster med nytt digitalt innehåll och hur verksamheten tjänar pengar på digitalisering. (2) Ledning och strategi – hur företag driver den mycket mångfacetterade förändringsprocess och kompetensutveckling som behövs för en digital omvandling. (3) Företagets förändrade relationer med omvärlden – t.ex. leverantörer, kunder och samarbetspartners om hur data får och kan användas och delas. I det här numret kommer vi att titta närmare på fyra olika forskningsprojekt:
I den första artikeln som är författad av Mathias Larsson Carlander, studeras om uppkopplade produkter behöver en ny typ av organisering. Han menar att digitala applikationer och plattformar har varit en viktig del av företagen i decennier för att förstå och kontrollera verksamheten. Men i takt med att fler produkter och tjänster blir utrustade med sensorer och digitala komponenter uppstår en ny form av hybridorganisation där företag behöver balansera befintlig design och utveckling med nya globala designprinciper för digitala tjänster som stöder organisk tillväxt och kombination av informationsresurser.
Den andra är skriven av Rebecka C Ångström som forskar på AI-driven verksamhet. Rebecka menar att implementering av AI i en organisation är ett mycket krävande arbete. Men det är inte tekniken som är den största utmaningen, utan hur organisationen får med sig människor på förändringen. I studien som genomförts på 2525 beslutsfattare, i företag som påbörjat resan att bli AI-drivna, vad de ser som de främsta utmaningarna, och vilka strategierna som är mest kritiska att överkomma dem. Intressant nog vittnar de om att det bli svårare ju längre de kommer i sitt arbete, och att resan verkar sakna ett slut.
I den tredje artikeln har Marie Bemler skrivit om hur visioner om framtiden påverkar beslutsfattande idag. Hon menar att visioner och strategi är två av de vanligaste och effektivaste verktygen som används när man vill förändra organisationer. Sedan tidigare känner vi till stigberoende, att organisationers historia påverkar handlingsutrymmet, här uppmärksammas hur tekniska framtidsvisioner skapar förväntningar som påverkar handlingsutrymmet på ett liknande sätt vilken kan begränsa både teknikutveckling och organisationernas möjligheter.
Slutligen en artikel av Mats O Pettersson som studerar servitization. Mats skriver om hur digitalisering öppnar möjligheter för produktföretag att sälja prestanda som en tjänst och studier visar att de som lyckas med det gör det bra. Förvandlingen är dock inte lätt för ett produktföretag, och det finns kritiska utmaningar för ledning och organisering som man behöver tänka på. Artikeln belyser några av utmaningarna och föreslår åtgärder för att övervinna dem.
Trevlig läsning!