Förändring och digital transformation sammanfattar till stor del årets tredje nummer av tidskriften. Dessa områden ligger också väl i linje med den företagsfinansierade forskarskola där fem doktorander studerar olika aspekter på ledning och organisering av digital förändring. Den forskning som görs kan relateras till tre områden: (1) Nya affärsmodeller – i form av vad som krävs för att erbjuda varor och tjänster med ett nytt digitalt innehåll och hur verksamheten tjänar pengar på digitalisering. (2) Ledning och strategi – hur företag driver den mycket mångfacetterade förändringsprocess och kompetensutveckling som behövs för en digital omvandling. (3) Företagets förändrade relationer med omvärlden – t.ex. leverantörer, kunder och samarbetspartners om hur data får och kan användas och delas.
Den första artikeln fokuserar möjligheter med plattformsekonomier och hur dessa behöver konfigureras med affärsmodeller. Även om det är attraktivt att utnyttja möjligheterna, bör plattformar som går in i offentliga tjänster och starkt reglerade sektorer förvänta sig en rad frågor om legitimiteten i deras sätt att skapa, leverera och fånga värde. Med fokus på digitala hälsoplattformar som exempel på nya plattformsaffärsmodeller fokuserar artikeln på utmaningar som medförs av plattformar. Författarna illustrerar också hur plattformar kan reagera, genom att kontinuerligt och iterativt justera konfigurationen av sin affärsmodell.
Den andra artikeln baseras på en doktorsavhandling som inriktats på AI-teknologins inflytande på affärsmodeller. Forskaren menar att den önskade effekten består i att framgångsrikt införliva AI-teknik genom att föreslå ett tydligt ramverk för AI-drivna affärsmodeller. Omfattningen är industriella tillverkningsföretag som strävar efter att öka digital servitisering inom segmenten business-to-business (B2B) och business-to-consumer (B2C). Forskningsupplägget har bestått i att teoretiskt och empiriskt undersöka hur fenomenet digitalisering, med särskild tonvikt på AI-teknik, påverkar värdeskapande, inom företag.
Den tredje artikeln baseras på en doktorsavhandling som syftar på att utforska hur etablerade operatörer utnyttjar en teknisk förändring för att skapa ekosystem. Avhandlingen bidrar till litteratur om innovationsekosystem genom att beskriva hur en skiktad modulär arkitektur tillåter chefer att organisera innovationsaktiviteter över flera lager. Detta gör det möjligt för tillverkningsföretag att balansera mellan den vertikalt integrerade hierarkin av industriell värdekedja och vertikalt upplösta värdenätverk av digital teknik.
Den fjärde artikeln har intresserats för ”tidsskiften” som möjliggörare för digitalisering. Sådana tidsmässiga förskjutningar gör det möjligt för organisatoriska aktörer att reflektera och ompröva sina historiska och nuvarande sätt att göra saker på och därigenom utlösa innovativa beteenden som bidrar till förändring. Studien visar att chefer och ledare behöver vara medvetna om fyra olika steg för att möjliggöra digitalisering.